سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیبایی ارایشی بهداشتی

زیبایی ارایشی بهداشتی

کمبود ویتامین داریم؟

ابزار وبلاگ اخبار: از کجا بفهمیم کمبود ویتامین داریم از کجا بفهمیم کمبود ویتامین e داریم از کجا بفهمیم کمبود ویتامین b داریم از کجا بفهمیم کمبود کلسیم داریم از کجا بفهمیم چه ویتامینی کم داریم علائم کمبود ویتامین دی در ناخن کمبود ویتامین دی و لکه بینی چگونه بفهمیم کمبود منیزیم داریم

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین داریم؟ از کجا بفهمیم کمبود ویتامین d داریم؟

بیمار شدن مکرر
سیستم ایمنی، بدن را در برابر باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا محافظت می‌کند. ویتامین D با سلول‌های سازنده سیستم ایمنی در ارتباط است. اگر سطح ویتامین D بدن پایین باشد، ایمنی بدن کاهش می‌یابد و فرد در معرض بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی آنفلوآنزا، تب، آلرژی، آسم و اگزما قرار می‌گیرد. این‌ها فقط مواردی از بیش از 80 بیماری هستند که از مشکلات عملکرد ایمنی بدن ناشی می‌شوند.

چشم‌ و کمبود ویتامین ها
سیاهی و پف‌آلودگی زیر چشم: کمبود آب در بدن، عدم تحمل برخی مواد غذایی مانند لاکتوز لبنیات و حساسیت
کاهش قدرت دید: کمبود ویتامین A
قرمزی مداوم مویرگ‌های چشم: کمبود ویتامین C
نزدیک‌بینی: کمبود ویتامین D
پوسته‌ریزی در اطراف پلک: کمبود آهن

خستگی همیشگی
برخی مطالعات نشان می‌دهد بین کمبود ویتامین D و خستگی در زنان ارتباط وجود دارد. ویتامین D سطح انرژی را افزایش می‌دهد و شما را برای مدت طولانی فعال نگه می‌دارد. بنابراین، اگر در میانه روز احساس خستگی می‌کنید، احتمالا دچار کمبود ویتامین D هستید.

مغز و اعصاب
افسردگی: کمبود ویتامین‌های B1، B5 و بیوتین
دمانس یا زوال عقل: کمبود ویتامین‌های B1، B3، B12، اسیدفولیک و امگا3
تحریک‌پذیری و زودرنجی: کمبود ویتامین‌های B1، B5 و B6
بی‌خوابی: کمبود ویتامین‌های B3، B5، B6 و D
سرگیجه: کمبود ویتامین‌های B2 و B6

مشکلات سلامت استخوان‌ها
مقدار مناسب ویتامین D در رژیم غذایی به بدن در ساختن استخوان‌ها و حفظ سلامت آن‌ها کمک می‌کند. کمبود کلسیم و ویتامین D آسیب‌های استخوانی را افزایش می‌دهد و کمردرد ایجاد می‌کند. اگر از درد مفاصل و استخوان‌ها رنج می‌برید، آن را نشانه‌ای از کمبود ویتامین D بدانید.

ریزش مو
کمبود ویتامین D می‌تواند ریزش شدید مو را به همراه داشته باشد. در بسیاری موارد، ریزش مو در خانم‌ها با سطح پایین ویتامین D مرتبط است. آلوپسی نوعی بیماری خودایمنی است که با ریزش شدید مو همراه است. تحقیقات نشان می‌دهد مقادیر کم ویتامین D با آلوپسی آرئاتا مرتبط است و می‌تواند یک عامل خطر برای ایجاد این بیماری باشد.

کمبود کدام ویتامین ها بر دهان و دندان تاثیر می گذارند؟
خونریزی لثه: کمبود ویتامین C و اسیدفولیک
به هم چسبیدن دندان‌ها: کمبود ویتامین D و ویتامین K
گلو‌درد: کمبود ویتامین‌های B3، B12، اسیدفولیک و کلسیم
آفت دهانی: کمبود ویتامین B2
ضعیف شدن مینای دندان: کمبود ویتامین‌های A، K، D و کلسیم
التهاب زبان: کمبود ویتامین‌های B2، B3 و اسیدفولیک
کاهش حس چشایی: کمبود روی

 

کمبود کدام ویتامین ها پوست را خراب می کند؟
جوش‌های پشت بازو: کمبود ویتامین‌ A
پوسته‌ریزی و خشکی پوست: کمبود ویتامین‌های A و E
خونریزی بی‌علت از بینی: کمبود ویتامین‌ C
کبودی مداوم پوست: کمبود ویتامین‌ C
جوش زدن در دوران عادت ماهانه: کمبود ویتامین‌ B6
التهاب پوست: کمبود ویتامین‌های B2، B3 و بیوتین

 

ویتامین های ضروری برای ناخن ها
قاشقی شدن ناخن‌ها: کمبود ویتامین B12 و آهن
ظهور خطوط سفید روی ناخن: کمبود کلسیم و روی
پوسته‌ریزی اطراف ناخن: کمبود آهن و بیوتین
شکنندگی ناخن‌ها: کمبود کلسیم و منیزیم
چندشاخه‌‌شدن پوست اطراف ناخن: کمبود پروتئین

 

عضلات و مفاصل
گرفتگی عضلانی: کمبود منیزیم و ویتامین‌های B1، B2 و B6
انقباض ناگهانی ماهیچه‌ها: کمبود ویتامین‌های B1، B2، B3، B6، B9، D و منیزیم و کلسیم
تورم مفاصل: کمبود ویتامین‌های B1، B6 و پروتئین
قفل شدن ناگهانی مفاصل: کمبود منگنز
پوکی استخوان: کمبود کلسیم و ویتامین D
صدا دادن مفاصل: کمبود ویتامین‌های B5 وB12

مشکل دید در شب

آیا چون شب‌ها مشکل دید دارید، ترجیح می‌دهید همیشه بعد از شام در منزل بمانید و بیرون نروید؟ گاهی مشکل دید در شب به کمبود ویتامین آ (A) مربوط می‌شود. ویتامین A در ساختن رنگدانه‌های سلول‌های گیرنده‌ی نوری در چشم‌ها و کمک به دید در نور کم مؤثر است. کمبود ویتامین A موجب می‌شود شب‌ها نتوانید دید واضحی داشته باشید و شاید حتی به سایر اختلالات بینایی مثل دِژِنِراسیون ماکولا (تخریب لکه‌‌ی  زرد) نیز دچار شوید.

سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج و کلم‌‌برگ، سبزیجات دارای رنگدانه‌های نارنجی مثل هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای نارنجی، طالبی و تخم‌مرغ از جمله منابع ویتامین A هستند.

کدام ویتامین‌ها را از کدام منابع غذایی دریافت کنیم؟

منابع غذایی پیش‌ساز ویتامین A: کره، خوراکی‌های نارنجی و زرد مانند هویج و زردآلو
منابع غذایی ویتامین‌های گروه B: تمام سبزیجات برگ سبز تیره، غلات و حبوبات
منابع غذایی ویتامین B12: انواع منابع حیوانی مانند گوشت‌ها، لبنیات و تخم‌مرغ
منابع غذایی ویتامین C: پیاز، فلفل، مرکبات و گوجه‌فرنگی
منابع غذایی ویتامین D: نور آفتاب، قارچ، تخم‌مرغ، ماهی‌های چرب و لبنیات غنی‌شده
منابع غذایی کلسیم و ویتامین K: انواع لبنیات، کلم بروکلی و اسفناج
منابع غذایی روی: انواع گوشت‌ها، حبوبات و غلات
منابع غذایی منیزیم: انواع مغزها و دانه‌های خام، ماهی، حبوبات، ماست، موز و شکلات تلخ
منابع غذایی منگنز: بادام، کدو تنبل، اسفناج، ماست، انجیر، موز و انگور
منابع غذایی اسیدفولیک: سبزی‌های برگ سبز تیره، مرکبات، غلات سبوس‌دار و حبوبات
منابع غذایی بیوتین: تخم‌مرغ، بادام، غلات سبوس‌دار، اسفناج، قارچ، شیر و گوشت

بهبود کند زخم‌ها
طولانی بودن مدت‌زمان بهبود زخم‌ها، ممکن است نشانه‌ای از سطح پایین ویتامین D باشد. نتایج مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد ویتامین D نقش مهمی در ترمیم زخم دارد، زیرا فاکتور‌های رشد و دیگر ترکیبات تشکیل دهنده بافت جدید را تنظیم می‌کند. ویتامین D همچنین نقش مهمی در مبارزه با عفونت، کنترل التهاب و بهبودی مناسب بافت‌ها دارد.

درد‌های عضلانی
هرچند تعیین عامل ایجاد کننده درد‌های عضلانی مشکل است، اما برخی مطالعات نشان می‌دهد این درد‌ها می‌تواند نشانه کمبود ویتامین D باشد. کارشناسان می‌گویند بین کمبود این ویتامین و ضعف در عضلات و نیز درد‌های عضلانی مزمن در
بزرگ سالان و کودکان ارتباط وجود دارد. این درد‌ها در ابتدا خفیف هستند و به تدریج شدت پیدا می‌کنند.

چه کسانی بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند؟
گروه‌هایی مانند سالمندان یا کارمندان ادارات که بیشتر وقت خود را در خانه یا فضای بسته می‌گذرانند، بیشتر در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند. افرادی با پوست تیره هم گروه دیگری هستند که بیشتر دچار کمبود ویتامین D می‌شوند. دلیلش این است که در این افراد، ملانین بیشتری در لایه خارجی پوست وجود دارد که تولید ویتامین D از نور خورشید توسط بدن را به چالش می‌کشد. برخی شرایط خاص پزشکی هم احتمال کمبود ویتامین D را افزایش می‌دهد. کسانی که مبتلا به بیماری‌های دستگاه گوارشی مانند بیماری سلیاک هستند، افرادی که تحت جراحی چاقی قرار گرفته‌اند و افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه و کبد نیز در خطر کمبود ویتامین D قرار دارند.

عکس‌العمل‌های کُند

آیا در گرفتن توپ کُند هستید؟ آیا حین رانندگی وقتی کسی ناگهان جلوی ماشین‌تان سبز می‌شود، نمی‌توانید سریع ترمز بگیرید؟ شاید این تأخیرها ناشی از کمبود ویتامین ای (E) باشد و نه بی‌دست‌وپا بودن شما. ویتامین E برای سلامت دستگاه عصبی مفید است و مثل ویتامین B12 به برقراری ارتباط بین مغز و اعصاب کنترل‌کننده‌ی عضلات و عکس‌العمل‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین E موجب دشوارتر شدن برقراری این ارتباط می‌شود.

جوانه‌ گندم غنی‌ترین منبع تأمین‌کننده‌ی ویتامین E خوانده شده است، پس این ماده‌ی مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تخم‌مرغ، مایونز، گوشت اندام (organ meat) یا همان احشاء خوراکی، مغزها، دانه‌ها و آووکادو نیز از جمله سایر منابع ویتامین E به شمار می‌روند.

کمبود ویتامین D را چگونه جبران کنیم؟
مصرف مکمل‌های بدون نسخه ویتامین D به مدت سه تا چهار ماه می‌تواند کمبود ویتامین D شما را جبران کند. مقدار توصیه شده روزانه، 2000 واحد بین‌المللی برای بیشتر بزرگ سالان است. با این حال، بهتر است برای مصرف دوز مناسب با پزشک خود مشورت کنید. شما می‌توانید ویتامین D بیشتری از طریق مواد غذایی هم دریافت کنید. برخی از منابع غذایی ویتامین D عبارت اند از: ماهی‌های چرب مانند ماهی‌های آزاد، تن، ساردین، پنیر، شیر، زرده تخم مرغ، جگرگاو و قارچ. در مواد غذایی فراوری شده با ویتامین D معمولا عبارت «غنی شده با ویتامین D» روی بسته‌بندی دیده می‌شود. این محصولات شامل محصولات لبنی، آب‌پرتقال و غلات است. برای دریافت ویتامین D کافی از نور خورشید روزانه فقط به 10_15 دقیقه نور مستقیم خورشید نیاز دارید.

حساس افسردگی

علائم کمبود ویتامین همیشه در جسم ظاهر نمی‌شوند. همه‌ی ما ممکن است گاهی وقت‌ها دل‌مان بگیرد، اما چنانچه متوجه شدید که این مشکل در حال وخیم‌تر شدن است، طوری که افسردگی گرفته‌اید یا بیشتر روزها غمگین هستید، شک کنید که شاید به کمبود ویتامین ب1 (B1) مبتلا شده‌اید. این ویتامین مثل ویتامین B12 برای سلامت سلول‌های عصبی و مغزی ضروری است. کمبود ویتامین B1

در عملکرد این سلول‌ها اختلال ایجاد می‌کند و در نتیجه‌ ممکن است به مشکلات روانی مثل افسردگی دچار شوید. کمبود این ویتامین به ندرت اتفاق می‌افتد، اما در افراد الکلی، مبتلایان به بیماری کرون (نوعی بیماری التهابی روده) یا بی‌اشتهایی (آنورِکسیا) ممکن است بروز کند.

منابع غذایی حاوی این ویتامین عبارتند از گوشت قرمز و سفید، گوشت احشاء مثل کبد، نخود، لوبیا، عدس ومِلاس سیاه (شربتی غلیظ که از چغندرقند یا نیشکر به دست می‌آید).

بوی بد دهان

بوی بد دهان ممکن است از کمبود ویتامین ب3 (B3) ناشی شود، به ویژه اگر خوب مسواک می‌زنید و نخ دندان استفاده می‌کنید و به طور کلی در رعایت بهداشت دهان و دندان کوشا هستید. کمبود ویتامین B3 به ضعیف شدن عملکرد کبد می‌انجامد. کبد روی عملکرد صحیح معده و روده‌ها تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل اختلال در عملکرد آن به مشکلات گوارشی و در نهایت بوی بد دهان منجر خواهد شد. این کمبود در افراد الکلی موجب کاهش سطح انرژی می‌شود.

برای جلوگیری از ابتلا به کمبود ویتامین B3، مصرف احشاء خوراکی، ماهی‌های چرب، دانه‌ی آفتابگردان و سبزیجاتی مثل چغندر توصیه شده است.

به طور کلی، کمبود ویتامین چیزی نیست که تشخیص آن از سوی خودِ افراد به سادگی امکان‌پذیر باشد. چنانچه احساس می‌کنید علائمی دارید که شاید به کمبود ویتامین مربوط باشند، حتما با یک پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه‌ی قرص‌ها و مکمل‌های ویتامین بپرهیزید.

یک آزمایش خون ساده سطوح ویتامین‌ها در بدن‌تان را مشخص می‌کند و پزشک در صورت مشاهده‌ی هر نوع کمبودی در سطوح ویتامین‌ها راهنمایی‌های لازم را برای بازگشت به وضعیت عادی در اختیارتان خواهد گذاشت.

وقتی کمبود ویتامین A دارید
ویتامین A در کبد ذخیره می شود و کمبود آن در مدت زمان کوتاه، عارضه ای ایجاد نمی کند چون کبد در مواقع ضروری مقادیر زیادی از آن را برای استفاده بدن آزاد می کند. در موارد خاص، برخی از بیماری ها مثل اختلالات جذب و اسهال چرب باعث می شوند، کبد نتواند میزان کافی از این ویتامین راجذب کرده و در نتیجه فرد دچار علائمی از کمبود این ویتامین می شود. این علائم عبارت اند از اختلال در بینایی و شب کوری، اختلال باروری به ویژه در جنس مذکر، سقط خود به خودی، کم خونی و اختلال در سیستم ایمنی. به همین دلیل توصیه می شود در صورت مشاهده هریک از این علائم به متخصص مراجعه کنید تا در صورت ابتلا به کمبود شدید ویتامین A اقدامات ضروری صورت گیرد.
نشانه های کمبود ویتامین D
ویتامین D توسط نور خورشید در بدن ساخته می شود و در مناطقی که نور خورشید کمتر به زمین می تابد، کمبود این ویتامین بیشتر مشاهده می شود و با علائمی مثل پوکی استخوان در بزرگسالان و نرمی استخوان در کودکان در حال رشد بروز می کند. براساس آخرین تحقیقات، این ویتامین در پیشگیری از ابتلا به افسردگی و برخی از سرطان ها موثر است. همچنین نقش ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به بیماری ام اس هم از دیگر نتایج این تحقیقات است.
اگر کمبود ویتامین E و K داشته باشید
اگرچه کمبود ویتامین E و K چندان شایع نیست اما عوارضی از کمبود این دو ویتامین در مواردی که این کمبود، شدید باشد، گزارش شده است. این نشانه ها عبارت اند از اختلال در انعقاد خود و شکستگی های استخوانی. درخصوص کمبود ویتامین E هم می توان به اختلالات عصبی، عضلانی و تولید مثل اشاره کرد.
ویتامین های گروه B
ویتامین های گروه B اهمیت بالایی در حفظ انرژی بدن دارند اما این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود و تامین آن از طریق موادغذایی ضروری است. البته ویتامین B12 تنها ویتامین گروه B محسوب می شود که دارای ذخایر کبدی برای تامین نیازهای بدن به مدت 5 تا 7 سال بوده و تنها در گیاه خواران مطلق، کمبود آن به چشم می خورد.
کمبود این ویتامین پوست را درگیر می کند
ویتامین B1 یا تیامین از آن دسته ویتامین هایی است که کمبود آن در بدن با نشانه های ظاهری در پوست همراه است. این ویتامین نقش بسیار مهمی در تولید انرژی ناشی از مصرف غذاها در بدن دارد. از دیگر علائم کمبود آن می توان به بی اشتهایی، کاهش وزن و علائم قلبی و عصبی اشاره کرد.
کمبود ویتامین B2
ترس یا حساسیت نسبت به نو (فتوفوبیا)، سوزش، خارش و اشک ریزش چشم، کاهش شفافیت بینایی و درد و سوزش لب ها و زبان از جمله مهم ترین نشانه های کمبود ویتامین B2 است. در مواقعی که شدت کموبد ویتامین بالا باشد، بروز مشکلاتی مثل ترکیلوز (شکاف و ترک خوردگی لب)، آنگولار استوماتیت (شکاف در پوست گوشه دهان و شقاق گوشه لب ها)، بثورات چرب پوستی، زبان متورم ارغوانی و افزایش رشد مویرگ های اطراف قرنیه چشم نیز دیده می شود.
وقتی کمبود ویتامین B3 دارید
وقتی این علائم را در بدن خود مشاهده کردید، امکان دارد به کمبود ویتامین B3 مبتلا شده باشید:
ضعف عضلانی، بی اشتهایی و سوء هاضمه و بثورات جلدی. این کمبود با تغییرات پوستی نیز بروز می کند به این ترتیب که نواحی از پوست که در معرض نور آفتاب هستند (دست ها، بازو، گردن و پاها) دچار ترک خوردگی، تیرگی رنگ و درماتیت پوسته ریزی کننده خواهندشد. حتی گاهی کمبود نیاسین سیستم عصبی را هم درگیر می کند که اغلب با نشانه هایی مثل گیجی و منگی، التهاب عصبی و تغییرات دستگاه گوارش به شکل تحریک پذیری و التهاب غشای مخاطی دهان و لوله گوارش همراه است.
کمبود ویتامین B6 و بروز صرع
ویتامین B6 در بدن نقش مهمی داشته و کمبود آن موجب مشکلات پوستی و عصبی در فرد می شود و زمانی که بدن فرد این ویتامین را به میزان کافی ذخیره نکرده باشد، دچار علائمی مانند ضعف، بی خوابی، نوروپاتی محیطی، کیلوز، التهاب زبان، التهاب حفره دهان و اختلال ایمنی سلولی خواهدشد. شاید تعجب کنید اما کمبود ویتامین B6 در درازمدت می تواند فرد را مبتلا به بیماری صرع کند. البته خوشبختانه درمان با پیریدوکسین یا پیریدوکسال فسفات کمک کننده است.
اگر زود خسته می شوید
کمبود فولات یا ویتامین B9 منجر به بروز کم خونی در بدن شده و بررسی ها نشان می دهند که عدم مصرف این عنصر حیاتی در دوران بارداری می تواند جنین را به نقایص سیستم عصبی مبتلا کند، زیرا در صورت بروز این کمبود هنگام بارداری، لوله عصبی جنین به صورت کامل تشکیل نمی شود و سلامت جنین به خطر می افتد. با این حساب توجه به مصرف کافی این ویتامین در تمام خانم ها به ویژه در سنین باروری ضروری است.
کمبود ویتامین B12 و خستگی زودرس
یکی از عوارض مهم عدم مصرف ویتامین B12 ایجاد عارضه کم خونی است که همین امر زمینه ساز بروز مشکلات عصبی و استرس های مزمن را نیز فراهم می کند. بدنیست بدانید بی حالی و خستگی زودرس در افراد می تواند یکی از دلایل کمبود این ویتامین باشد.
اگر ویتامین C بدن تان کم است
اگر می خواهید کمبود ویتامین C بدن تان را رفع کنید، سراغ مصرف ترکیبات طبیعی حاوی این ویتامین بریود، زیرا کمبود این ویتامین نه تنها شما را مدام به انواع سرماخوردگی دچار می کند بلکه ممکن است به بیماری اسکوربوت هم مبتلا شوید. همچنین حذف ویتامین C از رژیم افراد سالم طی 30 روز حتی در صورت اشباع بودن ذخایر آن در بدن، علائم کمبود را تشدید می کند.
بزرگسالان مبتلا به اسکوربوت ممکن است دچار تورم و خونریزی لثه، از دست دادن دندان، خواب آلودگی ، خستگی، دردهای مفاصل در پاها، تحلیل عضلانی، ضایعات پوستی و تغییرات روانی مختلف (مانند هیستری، هیپوکندری و افسردگی) شوند. از دیگر علائم کمبود ویتامین C می توان به خونریزی زیرپوستی، پیچ خوردگی شدید موها، درد مفاصل، تورم لثه، افسردگی، سندروم شوگرن (نوعی اختلال التهابی مزمن و وابسته به دستگاه ایمنی) تب، تنگی نفس و… اشاره کرد.
عوارض مصرف بی رویه مکمل ها
باید بدانید مصرف خودسرانه ویتامین ها مانند کمبود آنها فراد را دچار عوارض خطرناکی می کنند. به طور مثال برخی افراد برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی روزانه اقدام به مصرف ویتامین C می کنند اگرچه به گفته پزشکان مصرف بیش از حد این ویتامین خطری را متوجه فرد نمی کند و به طور معمول محدوده مصرف ویتامین C حدود 2000 میلی گرم در نظرگرفته می شود، اما افرادی که در طول یک روز بیش از این میزان ویتامین را مصرف می کنند ممکن است دچار علائمی چون استفراغ، سردرد، بی خوابی و ترش کردن شوند. حی در مواردی مصرف غیرمجاز این ویتامین فرد را مبتلا به اسهال می کند.
بایدها و نبایدهای مکملی
این روزها انواع و اقسام مکمل ها غذایی حاوی ویتامین های مختلف در داروخانه ها یافت می شوند که اتفاقا مشتریان زیادی هم دارند. درواقع بسیاری از خانم ها به توصیه اطرافیان شان برای رشد بهتر مو و ناخن مکمل زینک (روی) مصرف می کنند، برای پیشگیری از پوکی استخوان مکمل کلسیم می خورند و برای رفع مشکلات ناشی از کمبود انواع ویتامین ها، سراغ مولتی ویتامین می روند.
این در حالی است که براساس پژوهش های محققان مصرف خودسرانه مکمل غذایی مثل تیغ دولبه عمل می کند و سلامت مصرف کننده ها را به خطر می اندازد. به گفته این محققان، مصرف بی رویه این مکمل ها در خانم ها باعث تغییرات هورمونی، افزایش موهای زائد، بروز جوش صورت و بدن و در آقایان باعث کاهش سطح تستسترون (هورمون جنسی مردانه) و حتی ناباروری می شود. البته این خطرات متوجه مکمل غذایی خاصی نیست و مصرف هریک از آنها بدون مشورت با پزشک دردسرساز خواهدبود.
یک باور اشتباه
یکی از مهم ترین مشکلاتی که بسیاری از خانم های ایرانی با آن مواجه اند، کمبود کلسیم است. در صورتی که خواب شبانه منظم و باکیفیتی دارید، اما در طول روز دچار خواب آلودگی می شوید، باید به پزشک مراجعه کنید چون محققان می گویند بین سطح ویتامین D بدن و خواب آلودگی روزانه رابطه مستقیمی وجود دارد و شاید با مصرف مکمل این مشکل برطرف شود.
اگر مکمل مصرف می کنید
کم نیستند افرادی که به دلیل کمبود ویتامین و توصیه پزشک شان مکمل مصرف می کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، باید بدانید یک ساعت پیش از خوردن صبحانه یا 2 ساعت پس از مصرف هریک از وعده های غذایی، بهترین زمان برای مصرف مکمل ها به ویژه مکمل آهن است. همچنین بهترین زمان برای صمرف مولتی ویتامین ها صبح و هنگام خوردن اولین وعده غذایی است، زیرا ویتامین ها مواد ترکیبی هستند و بهترین زمان جذب آنها در بدن هنگامی است که با یک ماده خوراکی مصرف شوند.

همچنین بخوانید:
روش تحقیق در علوم رفتاری زهره سرمد • دانلود کتاب اقتصاد خرد محسن نظری pdf • دانلود کتاب صوتی قدرت عادت • دانلود کتاب صوتی مردی به نام اوه • دانلود کتاب صوتی هنر شفاف اندیشیدن • دانلود سریال قورباغه • عکس پروفایل • خرید بلیط هواپیما • تاریخ امروز • خرید رپورتاژ آگهی • نتایج زنده فوتبال • چگونه باسنی بزرگ داشته باشیم