سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیبایی ارایشی بهداشتی

زیبایی ارایشی بهداشتی

آتورواستاتین

قرص آتورواستاتین برای چیست؟ قرص آتورواستاتین 20 برای چیست

قرص آتورواستاتین برای چیست؟,قرص آتورواستاتین 40,آیا قرص آتورواستاتین باعث لاغری میشود؟؟؟,قیمت قرص آتورواستاتین,مقدار مصرف قرص آتورواستاتین,آتورواستاتین 20 و لاغری,آتورواستاتین زمان مصرف,مصرف قرص آتورواستاتین در زمان شیردهی,آتورواستاتین و لاغری,آتورواستاتین و تیروئید,داروی گیاهی جایگزین آتورواستاتین,آتورواستاتین 40 برای چیست,آتورواستاتین 20 چیست,معجزه آتورواستاتین,آتورواستاتین و ریزش مو,قرص چربی سوز آتورواستاتین,آتورواستاتین و چاقی,قرص آتورواستاتین 20 برای چیست,أیا قرص آتورواستاتین لاغر کننده است,قرص آتورواستاتین

کد تولز » سلامت » قرص آتورواستاتین برای چیست؟

قرص آتورواستاتین برای چیست؟  قرص آتورواستاتین (Atorvastatin) برای کاهش کلسترول خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی مصرف می‌شود. سردرد و اسهال از عوارض قرص آتورواستاتین است. با نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی این دارو بیشتر آشنا شوید.

قرص آتورواستاتین 20 برای چیست این دارو برای درمان بیماری بزرگسالان و کودکان بالای 10 سال تجویز می‌شود و به صورت قرص 10، 20، 40 و 80 میلی‌گرمی وجود دارد.

قرص آتورواستاتین برای چیست؟
آتورواستاتین دارویی است که در گروه مهار کننده‌های HMG CoA ردوکتاز یا "استاتین" قرار می‌گیرد. در واقع این دارو با مسدود کردن آنزیم HMG-CoA ردوکتاز در کبد که انواع مختلف چربی‌ها را تشکیل می‌دهد، با افزایش سطح کلسترول خوب (لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL) و کاهش سطح کلسترول بد (LDL و LDL) و تری گلیسیرید در خون، منجر به درمان سطح کلسترول بالا در خون می‌شود.

از این رو این دارو برای درمان کلسترول بالا و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی و یا سایر عوارض قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی و یا سایر عوامل خطرزا تجویز و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته: این دارو برای درمان بیماری بزرگسالان و کودکان بالای 10 سال تجویز می‌شود و به صورت قرص 10، 20، 40 و 80 میلی‌گرمی وجود دارد.
هرچند تاثیر اصلی آتورواستاتین در کاهش کلسترول خون است ولی به میزان کمتری تری‌گلیسرید خون را نیز کاهش می‌دهد. آتورواستاتین به سرعت از طریق مجرای گوارش جذب می‌شود. نیمه عمر دارو حدود 14 ساعت بوده وعمدتا از طریق مدفوع دفع می‌شود.

‎پیش از مصرف آتورواستاتین
‎-در صورت بارداری ،اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورت سابقه ی ابتلا به مشکلات کبدی یا هرگونه بیماری که مسبب عارضه کبدی شده است را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورتی که مشکلات عضلانی مانند گرفتگی یا درد عضلانی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورتی که سابقه تیروئید کم کار،سکته و یا خونریزی مغزی دارید حتما به پزشک خود بگویید.
‎-در صورت حساسیت به هرگونه دارو، پزشک خود را مطلع نمایید.

نحوه ی مصرف آتورواستاتین
‎-این دارو به صورت قرص 10،20،40 میلی گرمی در ایران موجود می باشد و مقدار مصرف روزانه دارو با توجه به شرایط شما توسط پزشک محاسبه می شود.
‎-معمولا آتورواستاتین به صورت یک بار در روز تجویز می شود.
- آتورواستاتین را در زمان مشخصی از روز; هر زمانی که راحتید، مصرف نمایید . این دارو با غذا تداخل ندارد و می توانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید .
_در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.

‎توصیه های دارویی قرص آتورواستاتین
- معمولا درمان با این دارو طولانی مدت می باشد لذا با پزشک خود در ارتباط باشید و معاینات و آزمایشات دوره ای را به طور منظم انجام دهید تا پیشرفت درمانی شما ارزیابی شود.
- مصرف دارو را تا زمانی که پزشک برای شما تجویز کرده است ، ادامه دهید .
- یک رژیم غذایی سالم، محدود کردن مصرف الکل، کاهش نمک در رژیم غذایی ،ترک سیگار و داشتن فعالیت بدنی مناسب همراه با مصرف آتورواستاتین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
- مصرف گریپ فروت یا آب گریپ فروت در رژیم غذایی معمول، باعث افزایش احتمال عوارض ناشی از آتورواستاتین می شود لذا مصرف این ماده غذایی را در رژیم خود محدود نمایید.
- خانم ها در مدت درمان با آتورواستاتین باید از یک روش جلوگیری از بارداری مناسب استفاده نمایند و در صورتی که حین درمان ، بارداری رخ داد، فوراًبه پزشک اطلاع دهند.

موارد مصرف قرص آتورواستاتین
آتورواستاتین به عنوان داروی کمکی همراه با رژیم غذایی در درمان زیادی چربی خون مصرف می شود. این دارو سبب کاهش غلظت تام کلسترول، کلسترول LDL ، آپولیپوپروتئین B و تری گلیسرید در بیمارن مبتلا به افزایش خون می شود.

مکانیسم اثر قرص آتورواستاتین
مهار کننده 3- هیدروکسی-3- متیل گلوتاریل کوآنزیم آ (HMG-CoA) ردوکتاز، آنزیم محدود کننده سرعت در مسیر سنتز کلسترول است (این دارو تولید موالونیک اسید را از HMG-CoA کاهش می دهد)؛ این مهار آنزیمی باعث می شود رسپتورهای LDL روی غشای هپاتوسیت ها به صورت جبرانی افزایش یافته و کاتابولیسم LDL تحریک شود. علاوه بر توانایی مهارکنندگان HMG-CoA ردوکتاز در کاهش سطح پروتئین C واکنشی، این داروها دارای خصوصیات پلئوتروپیک از جمله بهبود عملکرد اندوتلیال، کاهش التهاب در محل پلاک کرونری، مهار تجمع پلاکتی و اثرات آنتی کوآگلانی هستند.

فارماکوکینتیک قرص آتورواستاتین
آتورواستاتین به سرعت از مجرای گوارش جذب می‌شود. فراهمی زیستی مطلق دارو حدود 12% است. پیوند دارو به پروتئین بسیار زیاد است. این دارو دارای متابولیسم کبدی و خارج کبدی است. متابولیت‌های فعال دارو مسئول ایجاد حدود 70% اثر مهارکنندگی HMG-COA ردوکتاز می‌باشد. نیمه عمر دارو حدود 14 ساعت بوده و عمدتاً از طریق مدفوع دفع می‌شود.

منع مصرف قرص آتورواستاتین
مصرف این دارو در زنان باردار اکید ممنوع است. جزء گروه X طبقه بندی می شود و ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین شود.

این دارو در موارد بیماری فعال کبد و حساسیت مفرط به آن و زنان باردار و شیرده نباید مصرف شود.

عوارض جانبی قرص آتورواستاتین
اختلالات عضلانی از قبیل کرامپ پا، درد عضلانی، میوپاتی و یا رابدومیولیز، خستگی غیر عادی، التهاب و ضعف عضله، درد شکم، یبوست، اسهال، سوء هاضمه، نفخ و بثورات جلدی با مصرف این دارو گزارش شده است.
تداخلات دارویی آتورواستاتین
مصرف همزمان سیکلوسپورین، جم فیبروزیل ونیاسین با آتورواستاتین، خطر بروز نارسایی حاد کلیوی و رابدومیولیز را ممکن است افزایش دهد. مصرف همزمان آب گریپ فروت به میزان زیاد نیز سبب افزایش غلظت پلاسمایی آتورواستاتین می‌شود. مصرف همزمان داروهای خوراکی جلوگیری کننده از بارداری با این دارو ممکن است سبب افزایش غلظت پلاسمایی نوراتیندرون و اتینیل استرادیول شود. غلظت پلاسمایی دیگوکسین در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است افزایش یابد.

هشدار ها قرص آتورواستاتین
1- این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود: اختلالات اندوکرین، الکترولیت یا متابولیت شدید، کاهش فشار خون، عفونت حاد و شدید، حملات غیر قابل کنترل تشنجی، جراحی عمده و ضربه.
2- انجام آزمون عملکرد کبد (قبل از شورع درمان، در هفته‌های ششم و دوازدهم درمان و سپس در فواصل منظم هر 6 ماه) و تعیین غلظت چربی سرم ضروری است.
3- در طول مدت مصرف، بیماران زن باید از باردار شدن خودداری نمایند.
توصیه های دارویی آتورواستاتین
الف- در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت مقدار مصرف بعدی نباید دو برابر گردد.

 

مرتبط: محل دقیق هر یک از غدد دستگاه هورمونی • درمان قطعی رفلاکس معده با داروهای گیاهی • از بین بردن چروک دور چشم به روش زنان ژاپنی• قرص بیسموت ساب سیترات • بهترین ویتامینها برای چاقی صورت • چگونه باسنی بزرگ داشته باشیم • مترونیدازول •  برای سفید شدن پوست صورت چه باید کرد  • فلوکستین • فولیک اسید • قرص زینک پلاس • دکسترومتورفان • قرص b2 • چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود میشویم • قرص نورتریپتیلین • روغن خراطین به انگلیسی •  درمان کیست تخمدان با سیاه دانه

منبع: کد تولز  کد تولز

آتورواستاتین